Esteetön luontoreitti tarjoaa turvallista liikkumista luonnossa sekä harrastusten parissa jokaiselle kansalaiselle. Esteettömät reitit tarjoavat mahdollisuuden myös iäkkäille, lapsiperheille ja liikuntaesteisille nauttia luonnosta ja sen tarjoamista elämyksistä, mutta niiden suunnittelu vaatii monen tekijän huomioon ottamista. Esimerkiksi Seinäjoen keskustan läheisyydessä sijaitseva Jouppilanvuoren esteetön elämysliikuntareitti on valaistu 1,8 kilometri pituudelta ja sen varrella on useita pöytä-penkkiyhdistelmiä levähdystä varten, neljä esteetöntä kuivakäymälää sekä sähköpistokkeet muun muassa sähköpyörätuolin akkujen lataamiseksi.
Seinäjoelle esteettömän elämysliikunnan tuonut Lakeuden Elämysliikunta ry:n puheenjohtaja Hannu Salo antaa viisi ohjetta esteettömän luontopolun rakentamiseen.
1. Suunnittele alustavasti reitti
Aluksi suunnitellaan alustava reittilinjaus esteettömälle valaistulle elämysreitille. Tämän jälkeen tehdään alustava rajamerkintä ja suoritetaan katselmus yhdessä maanomistajien kanssa.
2. Hoida reittisopimukset kuntoon
Vanhojen liikuntareittien sopimukset eivät ole yleensä ajan tasalla, joten reittien luvat täytyy saattaa kirjallisilla sopimuksilla kuntoon. Kirjallisen sopimuksen perusteella suoritetaan ulkoilureittitoimitus. Käyttöoikeus suunniteltuun ulkoilureittiin vahvistetaan ja käyttöoikeus merkitään tilan kohdalle kiinteistörekisteriin.
Kunnan tekniikkakeskus määrittelee korvaukset maanomistajille yhteistyössä maanomistajan kanssa. Tämän jälkeen maanmittaustoimisto kutsuu maanomistajat ulkoilureittitoimituskokoukseen. Ulkoilureittitoimituksen tekee maanmittausteknikko. Jos valituksia ei reitin suhteen tule, reitti merkitään rekisteriin.
3. Rakenna reittipohja
Aluksi Elämysliikuntareitistö merkataan, arvioidaan puusto sekä tehdään hintamäärittelyt. Jos reitti kulkee osittain märässä suomaastossa, se on hyvä pohjustaa. Kantavan materiaalin eli soran kerrospaksuus on noin 30-40 cm ja pintamateriaalina käytettävän kivituhkan kerrospaksuus on 6-8 cm. Vetisimmille osille reittiä laitetaan suodatinkangas. Reitin pintamateriaalina on 0-8 mm raekokoa oleva kivituhka ja aivan pinnassa raekoko on 0-4 mm.
Tarvittavat työtoimenpiteet ovat reittipohjan tasaus, täytemaan ajo, rumpujen asennus sekä pinnan tasaus. Reitillä pidetään työmaakatselmus ennen pohjustustöiden aloittamista. Reitille laitetaan usein puomeja estämään asiatonta liikennettä radalla. Maanomistajilla on oikeus liikkua reitillä omille mailleen, mutta muuten moottoriajoneuvoilla ajo on kielletty. Radan valaistus lisää merkittävästi myös erilaisista liikkumisesteistä kärsivien liikuntaa.
4. Huolehdi esteettömyyssuunnitelmasta
Kokemuksesta tiedetään, että esteettömyyden vaatimukset täyttävällä reitillä lisääntyy käyttäjäkunta nimenomaan liikuntaesteisten, lapsiperheiden ja iäkkäiden ihmisten osalta. Esteettömyyssuunnitelma sisältää reittiprofiilin kuvauksen ja pintamateriaalin vaatimukset sekä sähköistyssuositukset. Lisäksi siinä on mukana reitin levähdyspaikkojen ja vessojen vaatimat esteettömyyskriteerit sekä reitti-informaation ja viitoituksen esteettömyyden vaatimukset. Reitillä saa olla esimerkiksi nousua tai laskua korkeintaan 5 prosenttia ja esteetön kiertoreitti merkitään pyörätuolin kuvalla.
Esteettömissä kohteissa on olennaista, että niissä pääsee liikkumaan vapaasti erilaisilla apuvälineillä. Suurimman liikkumistilan vie sähköpyörätuoli, jonka pyörähdysympyrän tulee olla 250 cm. Levähdyspaikoilla pyörätuolilla tulee päästä pöydän lähelle, jolloin jalat sopivat pöydän alle ja kansi on toisesta päästä pidempi.
5. Pidä reiteistä huolta
Tärkeää on, että valmiita reittejä valvotaan säännöllisesti ja syntyneet vauriot tai puutteet korjataan. Reitti ja kohteet ovatkin aina jonkun vastuulla. Kävijämääriä ja palautteita seurataan tarkasti ja erilaisiin vaatimuksiin sekä toiveisiin reittien suhteen vastataan.
Hannu Salo on Lakeuden Elämtysliikunta ry:n puheenjohtaja ja projektipäällikkö. Salo on toteuttanut useita esteettömiä luontoreittejä Seinäjoella ja saanut kunniamainninan Esteetön Suomi -kilpailussa vuonna 2015. Salon motto on ”Luonto hoitaa”.









